חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:20 זריחה: 6:09 י"ח באב התשע"ט, 19/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הלנת שכר בהלכה
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1550 - כל המדורים ברצף
לתקן באהבה ומתוך שמחה
יש חדש
כוס של יין וכוס של חומץ
ירושה
הוראה מכל דבר
מפתחות ההיכלות
יודע מחשבות
החג הסודי שנתגלה לעולם
הסטודנט לרפואה שמלמד חסידות
הלנת שכר בהלכה

שאלה: באיזה שלב עובר המעביד על "ביומו תיתן שכרו"?

תשובה: מצווה לשלם שכר שכיר בזמנו, ואם המעביד אינו משלם – עובר על מצוות עשה זו ועל כמה לאווין. לכתחילה לא ישכור פועלים אם יודע שלא יוכל לשלם להם בזמן. גם מול קבלן חלים האיסורים האלה, וזמן התשלום הוא בסוף היום שבו מסר את העבודה אחרי ביצועה.

אפילו כשהשכיר עשיר עובר בעל הבית על 'לא תלין', אלא שאם יש לו פועל עני ועשיר ואין לו לשלם לשניהם – יקדים לשלם לעני. גם כשהשכיר הוא ילד עוברים על 'לא תלין'.

אם השכירות נגמרה ביום, עובר בסוף היום (לכתחילה ישלם לפני שקיעת השמש, ובדיעבד לפני צאת הכוכבים); ואם נגמרה השכירות בלילה, עובר בסוף הלילה.

אין המעביד עובר אלא אחרי שהפועל תבע את שכרו, ורק כשיש לו כסף ואינו משלם. אם יש לו חלק מהשכר, ייתן מה שבידו, ואם לא נתן – עובר. אפילו כשאין לו כסף, מידת חסידות ללוות כדי לשלם לשכיר בזמנו.

האיסור 'לא תלין' חל רק בזמן החיוב הראשון, ומשעבר הזמן - שוב אינו עובר באיסורי תורה. ובכל-זאת חייב לשלם, וכל זמן שהוא משהה את השכר (או כל חוב) עובר באיסור דרבנן, על-פי הפסוק (משלי ג,כה): "אל תאמר לרעך לך ושוב ומחר אתן, ויש איתך".

מקורות: דברים כד,טו. ב"מ קי,ב - קיב,א. רמב"ם הל' שכירות פי"א ה"א-ה. טושו"ע חו"מ סי' שלט, ונו"כ. שו"ע אדה"ז חו"מ הל' שכירות סי"א-י"ח (במהדורה החדשה כרך ו עמ' קנא). פתחי חושן, הל' שכירות פ"ט, וש"נ. אנציקלופדיה תלמודית ערך 'בל תלין', כרך ג עמ' של.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)