חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:32 זריחה: 6:17 כ"ו בשבט התש"פ, 21/2/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מיום ליום מתקרבים
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1542 - כל המדורים ברצף
מי מחנך מחדש את צה"ל
יש חדש
יום צום ויום רצון
מעשה הקרבנות
למי מגלים סודות
קריאה והשתוקקות
הקשר הכשר
מיום ליום מתקרבים
ניס היהודית חוזרת לשגרה
צום נדחה

הציפייה לביאת המשיח ולגאולה האמיתית והשלמה חקוקה בלב שיטת החסידות. אחד הטעמים העיקריים לגילוי תורת החסידות בדורות האחרונים דווקא הוא הצורך להכין את העולם לקראת גילוי פנימיות התורה בזמן הגאולה. ידועה גם תשובתו של המשיח לבעש"ט, בעליית הנשמה שעשה, כי יבוא "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה". כאן בולטת עוד יותר הזיקה של תורת החסידות לביאת המשיח.

ככל שהתקדמו הדורות והתקרבנו עוד יותר לזמן הגאולה גברה הציפייה לגאולה הקרובה, והדבר מצא את ביטויו בהתבטאויותיהם של גדולי ומאורי החסידות בעניין זה. ידועים ומפורסמים המאמצים שעשו כמה וכמה מצדיקי החסידות, עד מסירות נפש ממש, להחיש את בוא הגאולה. בדברי תורתם אנו רואים את עוצמת הציפייה ואת התחושה העזה שהנה זה עומד אחר כותלנו.

ששון ושמחה למעלה

כ"ק אדמו"ר הרש"ב התבטא בשיחותיו על קרבת הגאולה. "משיח כבר מוכן לבוא. כל עיכובו אינו אלא מפני עניין מסויים שיש לו לגמור עם מישהו בברבריא (על-פי מאמר חז"ל בשיר השירים רבה ב,י: 'אחד מכם גולה לברבריא'). על כל אחד ואחד לחשוב שמא הוא האחד הזה" (ספר השיחות תורת שלום עמ' 15). פעם אחרת הכריז: "דור זה הוא דורו של משיח, בלי שום ספק! כעת הוא הבירור הכי אחרון" (שם עמ' 74).

בנו, אדמו"ר הריי"צ, הוסיף לדבר ביתר שאת על הגאולה הקרובה. וכך אמר: "משיח כבר קרוב. מי שיש לו חוש שמיעה טוב וחוש ראייה טוב – שומע את קולו ורואהו" (ספר השיחות תרצ"ו עמ' 316). ועוד: "משיח כבר כאן: 'הנה זה עומד אחר כותלנו'. בעולם עליון יותר כבר ששון ושמחה; הוא כבר בא! אלא שכאן – בעולם הזה – ממתין הוא לבני ישראל שיעשו תשובה" (ספר השיחות תש"א עמ' 81).

ועוד אמר: "עומדים אנו על סף הגאולה, וצריך להתחזק כדי שלא להחמיץ את הזמן בתרדמה (כידוע, בשעת הלילה האחרונה, קודם שמאיר היום, מתחזקת השינה). כאשר פוגשים יהודי, יש לומר לו: שמע נא, אחי, אל תירדם בטרם יאיר היום! עוד מעט קט, כאשר יגיע אור היום, תתחרט על כך" (ספר השיחות תרצ"ו עמ' 317).

בצרות האיומות שעברו על עם ישראל בדור הקודם ראה אדמו"ר הריי"צ חלק מחבלי משיח: "כל הצרות שעברו ושעוברות עלינו הן 'טבילה ברותחין', טבילה המעבירה כל זוהמה. אחרי-כן נוכל לקבל את פני האורח שלנו, משיח צדקנו" (אגרות קודש שלו כרך ב, עמ' תקלא).

שכינתא בגלותא

ההתעוררות העצומה שעורר הרבי מליובאוויטש בעניין האמונה והציפייה לביאת המשיח - מן המפורסמות היא. ככל שחלפו השנים התעצמו התבטאויותיו בדבר הגאולה הקרובה והעומדת בפתח ממש. באחת ההתוועדויות נדרש לשאלה איך אומרים שהגאולה קרובה כל-כך, והלוא לפני ארבעים שנה כבר אמר אדמו"ר הריי"צ שהגאולה קרובה. השיב הרבי: "אדרבה, אם כבר לפני ארבעים שנה הייתה הגאולה קרובה, ודאי וּוַדאי שעכשיו היא מוכרחה לבוא"...

הציפייה לגאולה מהולה גם כן בצער על הגלות המתארכת. הרבי, שניהל מלחמות ה' ברמה ועמד כארי בחזיתות רבות, היה פורץ בבכי מר כאשר היה מדבר על הגלות. לא אחת היה קולו נשבר ודמעותיו חונקות את גרונו, כשהיה מדבר על שכינתא בגלותא ועל שכבר עברו יותר מאלף ותשע-מאות שנה ועדיין לא נושענו. כי הציפייה לגאולה והכאב על הגלות הם למעשה שני צדדים של אותו מטבע.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)