חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מעשה בשלושה יועצים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1529 - כל המדורים ברצף
יש עצה, לתת קפיצה
יש חדש
מעשה בשלושה יועצים
פסח
והיא שעמדה
לאכול במתיקות
חבילה מסתורית
העולם נלחם ברע
עושה סדרים בעיניים עצומות
פסח שחל בשבת

הגמרא מספרת כי המזימה להפוך את בני ישראל לעבדים נתקבלה בהתייעצות שעשה פרעה עם שלושה מיועציו – בלעם, איוב ויתרו. הגמרא מספרת: "בלעם שיעץ לפרעה – נהרג; איוב ששתק – נידון בייסורים; יתרו שברח – זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית".

הסיפור מעורר כמה שאלות. לכאורה למה נענש בלעם, והלוא הוא מילא את תפקידו נאמנה כיועצו של פרעה. אין הוא יועץ של בני ישראל, אלא יועץ של מצרים, ולה היה חשש אמיתי מההתרבות של בני ישראל. במקום להעניש את בלעם, היו צריכים לתַגמל אותו על נאמנותו לפרעה ולמצרים.

עצה מזיקה

שאלה דומה נשאלת בעניין איוב, שנענש בייסורים על שתיקתו. הלוא הוא לא אמר דבר שלילי על בני ישראל, אלא שתק. "איוב ששתק" – אומרת הגמרא, ומזה משמע שהבעיה היא בעצם השתיקה. וכי השתיקה חמורה כל-כך?

הסבר הדברים: הטענה כנגד בלעם לא הייתה על שדאג לצרכיה של מצרים, אלא על שלא חשב על טובתה האמיתית. טובת מצרים דווקא היא המחייבת שלא לפגוע בבני ישראל, שכן "כל הנוגע בהם כנוגע בבת עינו"! כמי שהיה "יודע דעת עליון" היה על בלעם לדעת שהעצה הטובה ביותר לפרעה היא שלא לפגוע בבני ישראל, מפני שפגיעה בהם תגרור פגיעה קשה במצרים. אלא שבלעם העדיף לרַצוֹת את פרעה מלדאוג לטובת העם המצרי.

חומרת השתיקה

הטענה כלפי איוב היא על עצם השתיקה: למה שתקת?! הלוא בהשגחה פרטית נתמנית יועץ לפרעה, וצריכה להיות בך התקיפות לומר את דעתך. אם אין אתה מסוגל להשמיע את דעתך בתקיפות – התפטר! השתיקה גרועה מהבעת עמדה שלילית, שכן דעתך יכולה להתפרש על-ידי כל צד כתואמת את רצונו.

לעומתם,  יתרו ראה כיצד חבריו נוהגים, והיה יכול להימנע מלדבר בשבחם של ישראל, שכן ממילא היה בעמדת מיעוט. ואולי היה יכול לחשוב שעדיף להישאר יועץ של פרעה ולסייע לעם ישראל בדברים אחרים. אך לא! יתרו לא היסס להשמיע את דעתו החיובית על בני ישראל, גם כשנאלץ לשלם על כך בתפקידו ואף לברוח.

האמת תנצח

שלוש האפשרויות האלה עומדות במרוצת שנות הגלות גם לפני יהודים שזוכים לעמדות השפעה בקרב השלטונות. יש שהקרבה לשלטון מעוותת את מוחם וליבם, עד שהם יועצים לשלטון עצות כנגד עם ישראל. אחרים מעדיפים לשתוק, כדי שכל צד יוכל לפרש את שתיקתם כרצונו. ויש המעדיפים להסכים למזימות הרעות, במחשבה שבהישארותם מקורבים לשלטון אולי יוכלו לעזור ליהודים בעניינים אחרים.

מלמדת אותנו הגמרא כי הדרך הנכונה, שעליה ניתן השכר הראוי, היא דרך האמת של יתרו: לומר את האמת, בלי פשרות, גם אם אמירת האמת תחייב אותם לאבד את משרתם ואף לברוח. סופה של האמת לנצח, ובזכות הדבקות באמת נצא מן הגלות בקרוב ממש.

(התוועדות פורים תשל"א, סעיף סד)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)