חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מקום הקרבנות או גילוי השכינה?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1519 - כל המדורים ברצף
אפשר להרים את הכסף
חדש על המדף
מקום הקרבנות או גילוי השכינה?
הכרובים
טובה ליהודי
גמרא סגורה ופתוחה
חלום מכריע
יצירה נצחית
מסע מתוק מדבש
קריאה אחר-הצהריים

מה תפקידו העיקרי של בית המקדש? הרמב"ם קובע (בתחילת הלכות בית הבחירה) כי עיקר תפקידו לשמש מקום להקרבת הקרבנות: "מצוות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, שנאמר: 'וְעָשֹוּ לִי מִקְדָּשׁ'. וכבר נתפרש בתורה משכן שעשה משה רבנו".

ולכאורה הדברים תמוהים: הלוא מהותו העיקרית של משכן משה הייתה בהיותו מקום הדיבור של הקב"ה עם משה רבנו, כפי שנכתב בתחילת פרשתנו: "וְעָשׂוּ אֲרוֹן... וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם, וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת, מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת".

מה העיקר?

גם הרמב"ן כתב ברוח זו: "עיקר החפץ במשכן הוא מקום מנוחת השכינה, שהוא הארון, כמו שנאמר: 'ונועדתי'... על כן הקדים הארון והכפורת בכאן, כי הוא מוקדם במעלה", ועיקר עניינו של המשכן: "בית, בתוכם, מקודש לשמו, ושם ידבר עם משה ויצווה את בני ישראל".

אם כן, מדוע הרמב"ם בוחר להתמקד בהקרבת הקרבנות שבמשכן, ואינו מזכיר דבר על העניין העיקרי שבמשכן – "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם, וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ"?

אוהלו של משה

ההסבר פשוט: מקום קבוע לדיבור עם משה היה קיים עוד בטרם הוקם המשכן. התורה מספרת: "וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל, וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה, וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד... וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן... וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה... וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ".

אוהלו של משה נקרא אפוא "אוהל מועד", מפני ששם דיבר עם הקב"ה, וכפי שרש"י מפרש שם: "והיה קורא לו אוהל מועד, הוא בית ועד למבקשי ה'". שימוש זה באוהלו של משה כמקום הדיבור עם הקב"ה היה זמני, מיום הכיפורים ועד שהוקם המשכן, ולאחר מכן עבר משה לדבר עם הקב"ה במשכן.

ציווי לדורות

החידוש בציווי "וְעָשֹוּ לִי מִקְדָּשׁ" אינו ביצירת מקום שבו הקב"ה מדבר עם משה, שהרי זה כבר היה קיים קודם לכן, באוהלו של משה. במשכן נתחדשה הקרבת הקרבנות. עד אז היו מקריבים קרבנות על גבי מזבח אקראי, ועתה נתחדש עניין הקרבנות במשכן – "בית... מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות".

זאת ועוד: הציווי "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ" חל גם על בית המקדש הראשון והשני, ועד ל"בניין העתיד להיבנות", הבית השלישי. הדיבור עם הקב"ה התקיים במשכן בלבד, ואילו בימי הבית לא הוגבלה הנבואה לבית המקדש בלבד. לכן בהכרח לומר שהציווי "וְעָשֹוּ לִי מִקְדָּשׁ" אינו מכוּון ל"וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם", אלא להקרבת הקרבנות.

(תורת מנחם תשמ"ז, כרך ג, עמ' 222)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)