חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:35 זריחה: 5:59 י"ג באב התש"פ, 3/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קנאת אחים במהדורה חוזרת?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1512 - כל המדורים ברצף
החיים אינם קרקס
יש חדש
קנאת אחים במהדורה חוזרת?
יששכר
מקווה וביזיונות
היום ולא מחר
המנהל המסתורי
הכוח להיגאל
טיפול בנוער על יאכטה
ברכת כוהנים מפי החזן

כאשר העמיד יוסף את שני בניו, מנשה ואפרים, לפני יעקב אביו, כדי שיברכם, הציב את מנשה לימין אביו ואת אפרים לשמאלו, כדי שימינו של אביו תהיה מונחת על ראש מנשה הבכור. אולם יעקב שיכל את ידיו והניח את ימינו על ראש הצעיר, אפרים, ואת שמאלו על ראשו של הבכור, מנשה.

מספרת התורה כי יוסף ניסה לשנות את הדברים: "וַיֵּרַע בְּעֵינָיו, וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה". אין הוא מסתפק בכך אלא אומר לאביו: "לֹא כֵן אָבִי, כִּי זֶה הַבְּכֹר; שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ". אך יעקב עומד על שלו ואומר: "יָדַעְתִּי, בְנִי, יָדַעְתִּי, גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל, וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ".

ניסיון מר

תגובתו של יוסף מעוררת תמיהה. העמדתו מלכתחילה של מנשה לימין אביו מובנת בהחלט, שכן מנשה הוא הבכור, וכדברי רש"י: "הבכור מיומן לברכה". אך לאחר שיעקב משכל את ידיו ושם את יד ימינו על ראש אפרים, מדוע יוסף פועל להסרת יד ימינו של אביו מעל ראשו של אפרים? יכול היה לבקש תוספת ברכה לבנו מנשה, כפיצוי, אך לא להסיר את הברכה מאפרים!

יש לומר שיוסף עשה את המעשה הזה בעקבות ניסיונו המר במצב דומה להפליא. מי כמוהו יודע מה עלולה לגרום העדפת הבן הצעיר מהמבוגר. הלוא שנאתם של אחיו כלפיו, שהביאה לידי מכירתו, נגרמה מקנאתם על היחס המועדף שזכה לקבל מיעקב אביו.

יוסף מנסה

גם חז"ל מפיקים מסיפורו של יוסף את הלקח: "לעולם אל יְשַׁנֶה אדם בְּנוֹ בין הבנים, שהרי בשביל משקל שני סלעים מילת לכתונת פסים שעשה יעקב ליוסף, יותר משאר בניו, נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים".

לכן ניסה יוסף לעשות כל שבידו למנוע את העדפת הבן הצעיר מהבן הבכור, ועד להסרת ידו של אביו מעל ראשו, כדי למנוע קנאת אחים, שתוצאותיה עלולות להיות קשות וכואבות.

לא סיפר

אך לאור זאת מתעוררת שאלה הפוכה – מדוע לא חשש יעקב להעדיף את אפרים ממנשה, אחרי שהוא עצמו ראה מה גרמה חיבתו היתרה ליוסף והקנאה שזו עוררה אצל שאר בניו?

יש לומר שיעקב לא ידע כי אחי יוסף הם שמכרוהו לעבד. האחים ודאי לא רצו לגלות את קלונם לפניו, ואף יוסף נמנע מלספר לשון הרע על אֶחיו. לכן יעקב לא ראה בעיה בהקדמת אפרים ממנשה, אלא להפך, בעיניו היה יתרון להעדפת האח הצעיר, שהרי התברר כי הקדמת יוסף לאחיו מוצדקת: יוסף עלה לגדולה, נעשה משנה למלך וחלומותיו התגשמו. אילו היה יוסף מגלה לו את הדבר, ייתכן שהיה משכנעו להימנע מהעדפת האח הצעיר, אולם הוא שתק, כדי שלא לדבר רעה באחיו, וכך קיבל אפרים את הברכה העיקרית.

(תורת מנחם תשמ"ה, כרך ג, עמ' 1643)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)