חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:05 זריחה: 6:20 י"ב בניסן התש"פ, 6/4/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דין תורה בלילה
מעשה שהיה

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1508 - כל המדורים ברצף
כל יהודי זקוק לחסידות
יש חדש
הערך האמיתי של ארץ ישראל
לימוד חסידות
החסידות מוסיפה
גילוי ה'איתן'
דין תורה בלילה
גילוי סודות התורה
סודו של 'ניגון הניגונים'
איך עונים 'קדושה'

קול לימודו התנגן בדממת הליל. הוא ישב לבדו בחדר הצדדי של בית הכנסת והיה שקוע בלימודו. ופתאום שמע קול קורא בשמו. הוא הסב את פניו לאחור, והופתע לראות מולו את ר' ראובן בעל-שם, מחשובי הקהילה, המכונה 'בעל שם' בשל עיסוקו במתן סגולות ו'לחישות' לרפואה.

"אתה נדרש לדין תורה באולם בית הכנסת", אמר לו. למשמע הדברים הלם ליבו בפראות. אם ר' ראובן מזמֵן אותו לדין תורה – יש דברים בגו. אך על מה ולמה דין תורה? מי תובע אותו?

ביד רועדת סגר את הספר שבו למד, ופסע אחרי ר' ראובן בעל-שם אל בית הדין.

הוא ראה שלושה דיינים ישובים סמוך לכותל הדרומי של בית הכנסת. הם היו עטופי טליתות. במרחק מה מהם ניצבו שלוש דמויות לבושות לבן. אלה היו שלושה זקנים הדורי צורה, שפניהם מפיקות טוהר וקדושה שלא מן העולם הזה.

כשנכנס, סימן אב בית הדין לשלושת הזקנים להתקרב. גם ר' ראובן בעל-שם הוביל אותו לעבר שולחן הדיינים. דממה שררה בהיכל. אב בית הדין, שישב באמצע השולחן, רכן מעט קדימה ופנה אל הנתבע:

"אתה נתבע לדין תורה על-ידי השלושה האלה", החווה באצבעו לעבר שלושת הזקנים. "אלה שלושת המפרשים המובהקים של התורה – רש"י, רבי אברהם אבן-עזרא והרמב"ן. הם תובעים אותך לדין תורה מפני שלטענתם אתה מבקש להפקיע מהם את זכות זיכוי הרבים, כאשר המוני בני ישראל לומדים את פירושיהם על התורה. שכן אתה, בפירוש שחיברת, כללת את שלושת הפירושים גם יחד, ומעתה יעיינו הלומדים בפירושך ולא יזדקקו עוד לפירושיהם של שלושת התובעים".

דממה כבדה נתלתה בחלל בית הכנסת. הנתבע פרץ בבכי נרגש. "אשרוף את כל מה שכתבתי... אשמיד את פירושי, ולא אתחרה בפירושם של התובעים!", אמר וקולו נשנק.

למשמע דבריו ניגשו אליו שלושת התובעים, הניחו את ידיהם על ראשו ובירכוהו בחום שיצליח בלימודו ויזכה לחדש חידושי תורה ודרכי עבודה בעבודת השם יתברך. "אלפי ורבבות מישראל, בכל הדורות, עד ביאת גואל צדק, יֵלכו לאורך!", איחלו לו.

שטוף זיעה התעורר שניאור-זלמן משנתו. זה היה חלום! אבל החלום הזה גרם לו סערת נפש גדולה. הוא החליט להתענות ולשקול היטב את הדבר.

בן עשר בלבד היה שניאור-זלמן, שנודע לימים כאדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד ומחבר ספר התניא. על אף שנותיו הצעירות כבר ניכרו בו כישרונות עילאיים, והוא נחשב גאון עצום ובקי בכל חדרי התורה.

כבר בהיותו בן חמש שנים הרגיש ששערי התורה נפתחים לפניו. הסוגיות הסבוכות ביותר היו נהירות לו, על כל פרטיהן, עד שלא נזקק כלל למאמץ בלימודו. באותה עת כבר החל לגבש במוחו את העיקרון היסודי, שבהמשך יעמוד בבסיס חיבורו הגדול – ספר התניא, והוא שבכל יהודי מתקיימות שתי נפשות נבדלות – נפש בהמית ונפש אלוקית.

הרעיון, המבוסס על הפסוק מספר איוב "ונשמות אני עשיתי", העסיק מאוד את שניאור-זלמן הצעיר, והוא פיתח אותו לכדי תורת הדרכה סדורה בעבודת השם, ולפיה שתי הנפשות נאבקות בקרבו של כל אדם על השליטה בהווייתו, כאשר הנפש האלוקית שואפת לדבוק בקב"ה, ואילו הנפש הבהמית נמשכת לענייני העולם הזה. תפקידו של האדם להכפיף את הנפש הבהמית לקדושה, ולגייס גם אותה לעבודת ה'.

הוא הוגיע את מוחו במחשבות ובדיונים בסוגיה זו. "איך ייתכנו הבדלים מהותיים כאלה בין הנפשות, והלוא הפסוק מדבר על שתיהן בשווה – 'ונשמות אני עשיתי'", שאל את עצמו. לימים הבין ששתי הנפשות הן בעלות מערכת זהה של כלי תבונה ורגש, אלא שכוחות השכל והרגש של הנפש האלוקית מופנים לקדושה, ואילו אותם כוחות ממש של הנפש הבהמית מחפשים את תענוגות העולם הזה.

בהיותו בן שמונה החל לשקוד על חיבור מופלא על התורה, שהיה בלול משלושת הפירושים של רש"י, אבן-עזרא ורמב"ן. ימים רבים שקד על כתיבת חיבורו, וסוף-סוף זכה לראות בהשלמתו. אלא שהלילה הדרמטי הזה מעמיד סימן שאלה כבד על יצירתו; האם חלומות שווא ידברו או שזה חלום שיש לקבלו כמסר משמים.

במשך כל היום כולו, בעודו שרוי בתענית, התהלך נסער מהחלום. הוא לא הצליח להגיע לכלל החלטה והתחבט קשות.

בלילה שב החלום ונשנה לפרטיו. הוא הקיץ שוב נסער ונרגש, ועדיין תהה מה עליו לעשות.

כשהחלום חזר ונשנה בפעם השלישית החליט הילד שיש לקיימו עד תום. בבוקר לקח את ערֵמת הכתבים המפוארת, שהכילה את פירושו לתורה. ביד נחושה נטל את חבילת הניירות והשליך אותה אל תוך האח הבוערת.

במבט כלה הביט בלשונות האש המלחכות את אוצר חידושיו. כעבור רגע ניתק באחת מן התנור, ובצעדים מאוששים שב ללימודו, בתחושה כי עשה את המעשה הנכון ופרק אבן מעל ליבו.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)