חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:37 כ"ג בסיון התשע"ט, 26/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מצוות 'הַקהֵל'
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1499 - כל המדורים ברצף
שנה של 'הַקְהֵל' והתחזקות
יש חדש
ר' אבנר וכוח התשובה
סוכות
תשובה מוכנה
סומך ועוזר
תשובה בחולות
סוכת הלווייתן
הסקסופון שהחל לנגן מוזיקה חסידית
מצוות 'הַקהֵל'

שאלה: האם יש עניין לעשות בחג הסוכות כינוס 'זכר למצוות הקהל'?

תשובה: בזמן בית המקדש, בשנה השמינית, במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, קיימו את מצוות 'הקהל', ככתוב (דברים לא,י-יב): "מקץ שבע שנים, במועד שנת השמיטה בחג הסוכות... הקהל את העם...".

במצווה הזאת חייבים לשתף גם את 'הטף' (ובעצם, מהגיל הרך ביותר). הכול היו מגיעים להקשיב בכוונה רבה לקריאת התורה (פרשיות נבחרות מספר דברים) מפי המלך, וכדברי הרמב"ם "ויראה עצמו כאילו עתה נצטווה בה, ומפי הגבורה שומעה", ולהתעורר ולהתחזק מזה "כל הימים" ביראת שמים ובקיום המצוות.

יש קהילות, כמו בירושלים ת"ו, שנהגו לעשות כינוס גדול (בכותל המערבי, או בבית הכנסת), ולקרוא בו בציבור (בלי ברכה) את הפרשיות האלה, "זכר למקדש". אבל הרבי מליובאוויטש תמה מדוע במצוות רבות תיקנו חז"ל לעשות "זכר למקדש", ודווקא במצווה זו לא מצאנו על כך מאומה. והסביר: עיקר עניינה של המצווה הוא להרבות יראת שמים. ואם עושים איזה 'זכר' ליראת ה' – זו המצווה עצמה!

לכן סמוך לחג הסוכות, וכמו-כן בימי חג הסוכות עצמו, ובעצם כל השנה, ואף בכל השנים, יש להקהיל יהודים 'אנשים, נשים וטף', ולפנות אליהם בדברים היוצאים מן הלב, ולחזור על תוכן הפרשיות האמורות, כדי להוליך להתחזקות ביראת שמים ועד 'המעשה הוא העיקר'.

מקורות: סוטה מא. רמב"ם הל' חגיגה פ"ג. ס' החינוך מצווה תריב. תורת מנחם ח"ז עמ' 62. שערי הלכה ומנהג ח"ה סי' פט. שערי שמיטה סי' סא-סו. לוח 'דבר בעתו'.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)