חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:27 י"ז בכסליו התשפ"א, 3/12/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שתי דמויות הגאולה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1464 - כל המדורים ברצף
לא, אני לא 'שרלי הבדו'
יש חדש
נשמות כלליות בדורות הראשונים
יציאת מצרים
לבוש לקב"ה
אל תגזול דל
במקום מכתב
שתי דמויות הגאולה
רב הכפר שחבק עולם
ביעור עשבי בר בשמיטה

חז"ל אומרים (שמות רבה פרשה ב,ד) שמשה רבנו, גואלם של ישראל ממצרים, יהיה גם גואלם של ישראל לעתיד – "משה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון". מאמר זה דורש ביאור, שהרי משה רבנו היה בן לשבט לוי, ואילו המשיח יבוא "מבית דוד", משבט יהודה, ואיך ייתכן שמשה יהיה המשיח?

אלא שברור כי אין הכוונה שמשה רבנו האיש יהיה הגואל מהגלות האחרונה. משמעותם של דברי חז"ל אלה היא שאותה מהות של משה רבנו, 'גואל ראשון', שבכוחה באה הגאולה ממצרים, מהות זו עצמה תתבטא במשיח-צדקנו, ובכוחה יוכל להיות 'גואל אחרון'.

תורת משה

מהותו העיקרית של משה רבנו היא התורה. היא אף נקראת על שמו – "תורת משה" (מלאכי ג,כב. וראה שבת פט,א). הגאולה של בני ישראל ממצרים הייתה לצורך קבלת התורה על הר סיני, והיא ניתנה על-ידי משה רבנו. אם כן, כל הגאולה ממצרים באה בכוחה של התורה, ולכן שליח הגאולה היה משה רבנו.

אף הגאולה האמיתית והשלמה תבוא בכוחה של התורה ולמען התורה. כאשר הרמב"ם מתאר את סימניו של משיח, המעלה הראשונה שהוא מציין עליו (לאחר קביעת זהותו כמלך "מבית דוד") היא – "הוגה בתורה". שכן כוחו של המלך המשיח להיות גואלם של ישראל נובע מן התורה, שהיא "תורת משה". לא רק הכוח לגאולה בא מן התורה, אלא כל מטרת הגאולה היא לבוא לידי גילוי ה"תורה חדשה" שיגלה הקב"ה על-ידי משיח-צדקנו. שוב רואים שהתורה היא הכוח שמביא את הגאולה, וכך "משה (התורה) הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון".

הדבר יובהר יותר על-פי דברי 'בעל הטורים', שהפסוק "עד כי יבא שילה" (בראשית מט,י) רומז לגאולה על-ידי משיח-צדקנו, שכן 'יבא שילה' בגימטרייה 'משיח'. כנגד זה נאמר (זוהר חלק א, כה,ב) ש'שילה' בגימטרייה 'משה'. ההבדל בין משה למשיח הוא אפוא – 'יבא'. כאשר עניינו של משה 'יבא' – זהו משיח. כלומר, כאשר התורה 'תבוא' ותחדור לתוך העולם – יבוא המשיח (ראה לקוטי שיחות כרך יא, עמ' 8).

מחולל האחדות

הדמיון בין משה למשיח נמתח לכל אורך הקו. הן משה הן משיח הם בבחינת 'מלך', 'רב' ו'נביא'. שניהם קמים מול מציאות של עולם שמתנגד לגאולה, ובאמצעות הכוח האלוקי שבהם מצליחים לשבור את ההתנגדות. אלא שאצל משה זו הייתה שבירה זמנית בלבד, ואילו המשיח ישיג את הבירור השלם של העולם ואת תיקונו המלא.

המהר"ל מפראג (נצח ישראל פרק נג) מסביר שמשה רבנו יצר את האחדות השלמה של עם ישראל, כי הוא היה בבחינת הנפש של העם. כשם שהנפש היא ההופכת את כל איברי הגוף לגוף אחד, כך משה רבנו פעל את האחדות העמוקה והפנימית בין בני ישראל בצאתם ממצרים. וכך יהיה גם בגאולה העתידה – "המלך המשיח שהוא יהיה מאחד ישראל, והוא כמו צורה שעל-ידו נעשה אחד, כמו שהיה משה".

בהמשך לכך המהר"ל מסביר את משמעותה של דמות שנייה שהופיעה בגאולת מצרים ושעתידה להופיע גם בגאולה העתידה – אהרן הכוהן (במצרים) ואליהו הנביא (בגאולה העתידה). תפקידם לסלק את המחלוקת ולהביא שלום בין חלקי העם, כדי שיוכלו להגיע לאחדות השלמה על-ידי משה ומשיח. וכך אומרים חז"ל (בסוף עדויות), שמטרת בואו של אליהו הנביא "לעשות שלום בעולם", כהכנה לשלמות האחדות שיביא עמו משיח-צדקנו, יבוא ויגאלנו בקרוב ממש.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)