חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:33 זריחה: 6:00 ט"ו באב התש"פ, 5/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נשמות כלליות בדורות הראשונים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1464 - כל המדורים ברצף
לא, אני לא 'שרלי הבדו'
יש חדש
נשמות כלליות בדורות הראשונים
יציאת מצרים
לבוש לקב"ה
אל תגזול דל
במקום מכתב
שתי דמויות הגאולה
רב הכפר שחבק עולם
ביעור עשבי בר בשמיטה

כאשר בני ישראל יצאו ממצרים נאמר: "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם". תורת הקבלה מסבירה שביציאה ממצרים נגאלו 202 ניצוצות קדושה שנפלו לשם, וזה רמוז במילה 'רב' (בגימטרייה 202). המניין הכולל של הניצוצות הוא רפ"ח – 288, ובזמן גלות מצרים גאלו בני ישראל ר"ב ניצוצות, שאותם הוציאו עמם ממצרים.

נמצא שבמשך מאתיים ועשר שנות הגלות במצרים ביררו וגאלו בני ישראל מאתיים ושניים מן הניצוצות, והותירו לנו שמונים ושישה ניצוצות בלבד, שאותם עלינו לברר ובכך להשלים את הגאולה. הדבר מעורר תמיהה: איך ייתכן ששישים ריבוא יהודים הצליחו לגאול בזמן קצר יחסית 202 מתוך 288 הניצוצות, ואילו מיליוני יהודים, במשך אלפי שנים, לא הצליחו לברר את 86 הניצוצות הנותרים?!

הניצוצות התפצלו

מסביר אדמו"ר הזקן שרפ"ח הניצוצות היו ניצוצות כלליים, ולאחר מכן התחלקו לאלפי ורבבות ניצוצות קטנים. החלוקה הזאת קיימת גם בנשמות ישראל. בדורות הראשונים היו נשמות 'כלליות', שלהן כוח רב לברר ניצוצות כלליים, ולאחר מכן ירדו לעולם נשמות 'פרטיות', שבכוחן לברר רק את הניצוצות הקטנים.

בני ישראל בגלות מצרים היו נשמות כלליות, ולכן היה בכוחם לברר 202 ניצוצות כלליים. אולם בדורות הבאים הנשמות כבר אינן גבוהות כל-כך, ולכן גם מלאכת הבירור קשה הרבה יותר ואורכת הרבה יותר זמן, עד שבירור 86 הניצוצות שנותרו דורש אלפי שנים.

מכה קשה

הסבר זה נותן מענה לעוד שאלה: בדורות הראשונים קבעו חכמי ישראל תעניות ואמירת קינות על אסונות שפקדו את עם ישראל, ואילו בדורות הבאים לא נקבעו תעניות וקינות על אסונות חמורים וקשים.

אלא שנשמות הדורות הראשונים היו נשמות כלליות, ולוּ במובן שמכל יהודי שנהרג, לא-עלינו, היו יכולים להיוולד אלפי ורבבות בנים ובני בנים. לכן האסונות והצרות בדורות הראשונים חמורים לאין שיעור מאלה של הדורות האחרונים.

חידושים ישנים

כאן טמונה גם התשובה לעוד שאלה: הלוא מדור לדור מתרבים חידושי התורה ומתגלה שפע חדש של תורה שלא היה קיים בדורות הקודמים. לוּ הייתה הגאולה באה לפני כמה דורות, לא היינו זוכים לכל חידושי התורה שעליהם עמלו גדולי ישראל בזמן הגלות!

אלא שחז"ל אמרו: "כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, ניתן למשה מסיני". הכול כבר קיים בתורה שניתנה למשה מסיני, אך הנשמות הכלליות של הדורות הראשונים זיהו את הפרטים בתוך הכללים שניתנו למשה. עם ירידת הדורות, כאשר כבר אין יכולת לראות את כל הפרטים בתוך הכללים, נדרש לפרט את הפרטים, ואלה חידושי התורה שמתגלים על-ידי תלמידי החכמים בכל הדורות.

(תורת מנחם כרך טז, עמ' 133)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)