חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:06 זריחה: 6:46 י"ז בתשרי התש"פ, 16/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הפשתן, הפחמי והניצוץ
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1458 - כל המדורים ברצף
אחדות כוחות היא יתרון
יש חדש
הפשתן, הפחמי והניצוץ
החסידות
עבודה ויגיעה
למה שתי עיניים
יש קונה עולמו
בלי אכילה ושתייה
איש הייטק מבאר את הרמב"ם
דמי חנוכה

בתחילת הפרשה רש"י מביא את משל המדרש על גמלים טעונים פשתן שנכנסו אל פחמי אחד. תמה הפחמי: כיצד ייכנס כל הפשתן הזה למעונו הצר. "היה פיקח אחד משיב לו: ניצוץ אחד יוצא ממפוח שלך ששורף את כולו".

זו תשובה לחששותיו של יעקב מפני 'אלופי עשיו' הגיבורים שנמנו בסוף הפרשה הקודמת. יעקב דאג כיצד יוכל עם ישראל להתמודד עם כוחות הרשע הרבים כל-כך, ונענה: "ניצוץ יוצא מיוסף שמכלה ושורף את כולם".

ליצור פתילות

הדברים האלה יש להם גם משמעות פנימית בעבודת האדם את בוראו. המשנה במסכת שבת קובעת ש"כל היוצא מן העץ אין מדליקין בו (אין עושים ממנו פתילות לנרות שבת), אלא פשתן".

תכלית בריאת האדם בעולם היא 'ליצור פתילות'. הפתילה היא חומר גשמי שהותאם לאחיזת האש בו. כך היהודי נדרש להפוך את העולם הגשמי כלי לאורו של הקב"ה. יהודי נוטל את ענייני העולם, מקיים בהם מצוות, וכך הוא עושה מהם 'פתילה' שהאור האלוקי יכול להיאחז בה.

ניפוץ הפשתן

קובעת המשנה שמין הצומח פסול להכנת פתילות, מפני שהצומח מייצג את תכונת הגאווה הפסולה, שעליה הקב"ה אומר: "אין אני והוא יכולים לדור בעולם". אדם המלא גאווה אינו יכול להיות כלי להשראת אור הקדושה.

יוצא מן הכלל הפשתן. אף שגם הוא מן הצומח, דרך גדילתו של הפשתן מצביעה על מהות שונה. גרעין הפשתן מנביט קנה אחד בלבד, בלי ענפים, וממנו מופק הפשתן. הדבר מעיד שמקורו של הפשתן בעולם האחדות, שאינו נפרד מן הקדושה על-ידי הגאווה. ובכל-זאת, כדי ליצור מהפשתן פתילה – יש לנפץ אותו. הניפוץ מסמל ביטוש וביטול של תחושת הגאווה.

רק ניצוץ אחד

כעת תובן משמעותו הרוחנית של המשל. ה'פחמי' הוא היהודי, המבקש להכניס את ה'פשתן', הגאווה הפסולה, מרשות הרבים, המסמלת את העולם שאינו מכיר בשלטונו של הקב"ה, אל תוך רשות היחיד – רשותו של הבורא.

עלול היהודי לחוש מורא לנוכח ריבוי הפשתן – הלוא יהודים הם "המעט מכל העמים", ואיך יצליחו לקדש ולהעלות את ענייני העולם הרבים כל-כך. עונה לו ה'פיקח' שדרוש רק ניצוץ אחד היוצא מנפשו האלוקית, והוא כבר ישרוף את ה'פשתן' באש האלוקית. כך בית עשיו נמשל ל'קש', ועל-ידי אש הקדושה 'שורפים' את כל ה'קש' המיותר והופכים את הדברים הגשמיים לכלי שרת בעבור אור הקדושה.

('רשימות' חוברת כב, עמ' 160)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)