חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:41 י"ב בתמוז התש"פ, 4/7/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עזות פנים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1414 - כל המדורים ברצף
זהו, המלחמה בעיצומה
יש חדש
סיפור או הלכה?
עזות פנים
מקור השמחה
זריזות
התפילין והזיכרונות
חֹשן, נחש, משיח
מהסתה בכיכרות לחיק העם היהודי
חזרת הש"ץ

עזות דקדושה

"ועשית ציץ זהב" (שמות כח,לו). אומרת הגמרא (זבחים פח,ב): "ציץ מכפר על עזות פנים". לכן נחרתו עליו המילים "קודש לה'", לרמז שלא תמיד העזות מידה מגונה היא. יש גם 'עזות דקדושה'. כשמדובר בכבוד ה' ובכבוד התורה, מותר וצריך להשתמש במידה זו.

(חתם סופר)

מתי אסור לשתוק

זהו שנאמר (תהילים לט,ב), "אשמרה לפי מחסום בעוד רשע לנגדי". עליי לשתוק מול מעשיו של הרשע "בעוד רשע לנגדי" – כל עוד מעשיו של הרשע הם "לנגדי", מופנים כנגדי באורח אישי. אבל כשהדבר נוגע בכבוד שמים, אין אני רשאי להיות עניו וסבלן, ואז אסור לשתוק.

(כתב סופר)

שמים וארץ

בדומה לזה יש לפרש את הפסוק "בשמים ממעל ועל הארץ מתחת": כשמדובר ב"שמים", בעניינים רוחניים, אזיי "ממעל", צריך להשתמש במידת הגאווה, לראות את עצמך רם ונישא ולא לוותר על דעתך; ואילו "ועל הארץ", כשמדובר בעניינים שבחומר הנוגעים בך בלבד, אזיי – "מתחת", עליך להיות שפל-רוח ועניו.

(עולת חודש)

חוצפה יקרה

"בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא" (סוטה מט,ב). קודם ביאת המשיח החוצפה תהיה דבר חשוב. תהיה דרושה חוצפה רבה כדי לנהוג כיהודי ולעסוק בעבודת הקודש. בלי חוצפה דקדושה יהיה קשה בימים האלה לחיות כיהודי.

(רבי צדוק הכהן מלובלין)

בושה מפני ה'

אם יתבייש האדם בגלוי ובסתר מפני ה' יתברך בלבד, אין מעלה למעלה מזאת. אם האדם אינו מתבייש מפני ה', אלא הוא בבחינת עז פנים, זהו מפני שנדמה לו כי ה' יתברך רחוק ממנו.

(אורחות צדיקים)

פתיל תכלת

זהו שרמז הכתוב "ועשית ציץ.. ושמת אותו על פתיל תכלת" (שמות כח,לו-לז). ציץ הוא מלשון ראייה, כמו "מציץ מן החרכים", שזו העבודה של הסתכלות כלפי מעלה, ועל-ידי כך יתבייש מה' יתברך. מזה יבוא לבחינת "ושמת אותו על פתיל תכלת", על-ידי הסתכלות זו יגיע לבחינת יראה עילאה, המרומזת ב'תכלת', כידוע ש'תכלת' רומזת לבחינת יראה.

(אור התורה)

עזות למען התורה

"עז פנים לגיהינום.. ותן חלקנו בתורתך" (אבות ה,כג). מה הקשר בין שתי המימרות? אלא נאמר בגמרא (ביצה כה,ב): "מפני מה ניתנה תורה לישראל, מפני שהם עזים". אנו מבקשים אפוא  שאם עלתה בחלקנו מעט עזות שיהיה "ותן חלקנו בתורתך" – שהעזות תבוא לידי ביטוי בתורתך, לשם שמים.

(רבי יעקב עמדין)

קדושה על הפנים

"ופיתחת עליו פיתוחי חותם קודש לה'". על פניו של אהרן היה טבוע חותם הקודש, 'בפניי נכתב ובפניי נחתם' – על פניו של האדם כתובה וחתומה פנימיותו.

(רבי ברוך ממז'יבוז')


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)