חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:01 זריחה: 6:50 כ"א בתשרי התש"פ, 20/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סיפור או הלכה?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1414 - כל המדורים ברצף
זהו, המלחמה בעיצומה
יש חדש
סיפור או הלכה?
עזות פנים
מקור השמחה
זריזות
התפילין והזיכרונות
חֹשן, נחש, משיח
מהסתה בכיכרות לחיק העם היהודי
חזרת הש"ץ

בהפטרת השבוע  הקב"ה מצווה את הנביא יחזקאל ללמד את בני-ישראל את צורת המקדש: "אַתָּה, בֶן אָדָם, הַגֵּד אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אֶת הַבַּיִת". הנבואה הזאת נאמרה ליחזקאל בתחילת גלות בבל, אחרי חורבן הבית הראשון, בשעה שבני ישראל ידעו כי הגלות תארך שבעים שנה (כדברי הגמרא).

המדרש מספר שיחזקאל תמה: הלוא בני ישראל שרויים בגלות ואינם יכולים לבנות את המקדש, ולשם מה להורות להם את צורת הבית? ענה לו הקב"ה שהעיסוק בתורת הבית כמוהו כעיסוק בבניינו: על בני ישראל לעסוק בהלכות בית המקדש, "ואני מעלה עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית".

שימוש מעשי

על-פי הדברים האלה מתעוררת שאלה על דברי הרמב"ם בהקדמת פירושו למסכת מידות. המסכת הזאת מפרטת את מידותיו של בית-המקדש, והרמב"ם כותב שאין זה אלא "סיפור שהוא זוכר מידת המקדש וצורתו ובניינו וכל ענייניו".

הדברים האלה צריכים הסבר: הלוא למסכת מידות היה היבט מעשי ביותר, שכן היא נכתבה בזמן שבית-המקדש השני היה קיים. גם אחרי החורבן היה יכול להיות לה שימוש מעשי, כאשר מלכות רומי ביקשה לבנות את בית-המקדש מחדש (אם כי חזרה בה לאחר מכן).

סגנון הכתיבה

ועוד יותר נדרש הסבר, שהרי כפי שאמר הקב"ה ליחזקאל, עצם העיסוק בתורת הבית נחשב כבניינו. לכן אנו לומדים את ההלכות שהרמב"ם עצמו כתב בענייני המקדש, אף שאין בידנו לבנות את הבית ולבצע את עבודותיו, כי על-ידי עצם הלימוד הקב"ה מעלה עלינו כאילו בנינו ועשינו את העבודות. איך ייתכן אפוא להגדיר זאת 'סיפור' בלבד?

אלא שהרמב"ם לא התכוון לומר שיש כאן 'סיפור' בלבד. כי אם מסכת מידות היא 'סיפור', הרי כל סדר קודשים, מסכתות זבחים, מנחות ועוד אינם אלא 'סיפור'; וגם למה הוא עצמו פירט את הלכות המקדש בספרו ההלכתי. אלא ברור שכוונתו באמירה 'סיפור' היא לסגנון שבו נכתבו הדברים.

חשיבות הלכתית

דוגמה לדבר: הגמרא מגדירה את ספר ויקרא ספר של הלכות. ולכאורה, הלוא גם בשאר החומשים יש הלכות ומצוות רבות. אלא שסגנון הכתיבה בספר ויקרא הוא הלכתי, ואילו שאר החומשים כתובים בדרך-כלל בסגנון סיפורי. לכן ספר ויקרא מוגדר ספר הלכה.

זו כוונת הרמב"ם בדבריו על מסכת מידות. היא כתובה בסגנון סיפורי יותר, המתאר את מבנה בית-המקדש וסדריו. אבל בוודאי יש לה חשיבות הלכתית, ואף פרטים רבים בבית-המקדש השלישי ייבנו על-פי הדברים המפורטים במסכת מידות. לכן חשוב ללמוד את ענייני המקדש גם בזמן הזה, שעל-ידי כך כאילו אנו בונים את הבית.

(שיחות קודש תשל"ו, עמ' 483, 496)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)