חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:59 זריחה: 5:32 ג' בניסן התש"פ, 28/3/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכניסה אל המקדש הפרטי
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1413 - כל המדורים ברצף
לא בילוי אלא מפעל-חיים
יש חדש
הכניסה אל המקדש הפרטי
הארון
כדאי לסבול
האם יש לב
רבי אחד בלבד
מקומו של הארון
'רבי יעקב' של בית-שאן
ברכת 'ישתבח'

במשכן ובבית-המקדש היו מתחמים בעלי רמות קדושה משתנות, ולפיהן הוגבלה הכניסה אליהם. האזור בעל הקדושה הפחותה ביותר היה החצר (ומקבילתה בבית-המקדש – העזרה). לשם הותרה הכניסה לכל יהודי, ולא רק לכוהנים וללוויים. אל ההיכל נכנסו הכוהנים בלבד, ואילו אל המקום הקדוש ביותר, קודש-הקודשים, נכנס הכוהן הגדול לבדו, וביום הכיפורים בלבד.

בני ישראל נצטוו "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". הכוונה היא שכל יהודי צריך ליצור בנפשו 'מקדש' לקב"ה, שבו תשרה השכינה, בדומה לבית המקדש הגשמי. וכמו בבית המקדש, גם בעבודת המקדש שבנפש יש רמות קדושה, זו למעלה מזו.

רחיצת הרע

בחצר המשכן היו הכיור וכנו, ששימשו לרחיצת הידיים והרגליים. ה'חצר' שבנפש מייצגת את נקודת המעבר מחיי החולין אל הקדושה. כשיהודי מבקש להיכנס אל תחום הקדושה עליו 'לרחוץ' את עצמו תחילה מן הלכלוך הרוחני שדבק בו בחוץ. גם אם נלחם ברע ונאבק בו, ייתכן שמשהו מן הרע נאחז בו.

לאחר הרחיצה היהודי רשאי להקריב קרבנות. תהליך ההקרבה מורכב משחיטת הבהמה, זריקת דמהּ והקטרת חלבהּ על המזבח. ברוחניות, השחיטה מייצגת את הקזת החמימות (ה'דם') מן העיסוק בענייני החולין, והפנייתה לעבודת השם. גם החֵלֶב, המסמל את תחושת התענוג, צריך להיות מופנה לעבודת השם בלבד.

כמו לחם וקטורת

לאחר שהיהודי התנקה מענייני החולין והקדיש את כוחותיו לעבודת הבורא, הוא נכנס אל ההיכל, שבו מזבח הקטורת, מנורת הזהב ושולחן הפנים. אלה מסמלים עבודות שכל מהותן קדושה, כמו תפילה ולימוד התורה.

המנורה, שהפיצה את הקדושה בעולם, מייצגת את לימוד התורה. בשעת הלימוד שכלו של האדם מתאחד עם חכמתו של הקב"ה, ואור חדש ונעלה מאיר בעולם. על השולחן עמד לחם הפנים, ואף הוא מסמל את התורה. הלומד 'מעכל' את הלימוד במוחו, והתורה נהפכת לחלק ממנו, כשם שהלחם מתעכל ונעשֶה "דם ובשר כבשרו". הקטורת מייצגת את התפילה, ככתוב בתהילים "תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ".

שיא הקדושה

האזור המקודש ביותר הוא קודש-הקודשים. שם עמד ארון הברית, המסמל את ההתעלות הרוחנית הגבוהה ביותר שאפשר להשיג. היא באה על-ידי מסירות נפש בתפילה, שאליה מגיעים בשעת קריאת שמע,  ועל-ידי לימוד פנימיות התורה, היא תורת החסידות.

במילה 'ארון' יש 'אור' וכן האות נ'. 'אור' רומז לתורה, כמו שהמפרשים מסבירים שבצלאל בנה תחילה את הארון, מפני "שבו מונחת התורה שנקראת אור". הנ' רומזת לחמישים שערי בינה. התורה מפיצה את האור האלוקי בעולם, אלא שלעיתים התורה אורה מוסתר. תורת החסידות מגלה את האור שבתורה, ולכן היא בבחינת 'קודש-הקודשים'.

(רשימות, חוברת נג, עמ' 4)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)