חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סכנת הבוץ היווני
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1404 - כל המדורים ברצף
לקח חנוכה: איך לומדים תורה
יש חדש
סכנת הבוץ היווני
חנוכה
נרות ותורה
עזות כנגד עזות
הוראה מפתיעה
פותחים ספרים לעיוורים
הדלקה כשיוצאים לאירוע

בסיפורו של נס חנוכה טמון הסוד הפנימי של המאבק בין עם ישראל ליוונים. משמעותה של המילה יוון היא טיט טובעני, כמו שנאמר בתהילים: "וַיַּעֲלֵנִי... מִטִּיט הַיָּוֵן", ומפרש רש"י: "לשון רפש". הטיט נוצר מערבוב של מים ואדמה, ובזה רמוזה הפעולה השלילית של היוונים.

המים מסמלים את חכמת התורה, כמאמר חז"ל "אין מים אלא תורה". העפר מסמל גשמיות וחומריות. השפעת ה'יוונים' על היהודים הייתה שהם ערבבו את ה'מים' עם ה'עפר' – חכמת התורה התערבבה בחומרנות ובתחושת גאווה. במצב כזה התורה נהפכת מ'סם חיים' ל'סם מיתה' (כלשון חז"ל), ונוצר 'טיט הַיָּוֵן' – ביצה טובענית שגורמת לאדם לשקוע בתוכה ולרדת מטה-מטה.

יהודי כהיכל ה'

התהליך הזה היה הדרגתי. בתחילה "נכנסו היוונים להיכל". הם לא הרסו אותו, אלא טימאו אותו (כפי שעולה מהתיקון שהיה אחר-כך: "ופינו את היכלך", פינוי הטומאה שהכניסו היוונים). בהמשך "טימאו כל השמנים שבהיכל". גם כאן הם לא שפכו את השמן, אלא טימאו אותו.

כל יהודי הוא בבחינת היכל ה'. היוונים מתחילים לטמא את ה'שמן', הרומז לחכמה. הם מסכימים שיהיה שמן, אבל שואפים שהשמן יהיה טמא. שלא תהיה בו קדושה ושהוא לא יהיה מחובר לעניינים שלמעלה מטעם ודעת, שזה כל עניינה של הטהרה, שאין לה מקום בשכל (וכדברי הרמב"ם ש"הטומאות והטהרות גזֵרת הכתוב הן... והרי הן מכלל החוקים").

ביצה טובענית

אדם השוקע בעפר, בתאוות חומריות בלבד, יכול להיחלץ ממנו בקלות יחסית, אך כאשר העפר מתערבב במים, נוצרת ביצה שקשה להיחלץ ממנה. כלומר, כאשר השכל גורר את האדם למטה, אין דבר שיעצור את המשך ההידרדרות. וכך החלו היהודים ללמוד פילוסופיות יווניות, לזנוח את שמירת המצוות ולהידמות לגויים.

התגובה על מעשיהם של היוונים הייתה מלחמה של החשמונאים במסירות נפש. הם התעלמו משיקולי ההיגיון ומהחשבונות השכליים, בדבר סיכוייהם לנצח, ואף שהיו מעטים מול רבים וחלשים מול גיבורים יצאו למלחמה. ודווקא על-ידי ההתעלות מעל שיקולים שכליים – ניצחו.

מנורה מברזל

הגמרא מספרת שכאשר טוהר בית-המקדש לא היו בידי החשמונאים האמצעים לעשות את המנורה מזהב, ובאין ברירה יצרו מנורה משיפודים של ברזל ואותם ציפו בבדיל. אף הפרטים האלה יש בהם משמעות בפנימיות הדברים.

הזהב מסמל רגש של אהבה לקב"ה, ואילו הברזל מסמל גישה קשוחה, נחישות וקבלת עול. בשעה של מלחמה ומאבק יש לפעול בתקיפות ובחוזקה, ולא להתפשר, כפי שנהגו החשמונאים. אולם את הברזל יש לצפות בבדיל, שהוא חומר רך, היינו שהתקיפות תהיה פנימית, ואילו ההתנהלות החיצונית תהיה בנחת. זו הדרך לנצח את היוונים.

('רשימות' חוברות ג, קכו)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)