חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דתיים וחילוניים

בלי תוויות
אולי אם נוריד במקצת את עוצמתן של המסגרות והתוויות, נתחיל להתייחס לעצמנו ולזולת בצורה אמיתית וכנה יותר. עד מהרה נגלה כי המאחד והמשותף חזק מכל התוויות והמסגרות המלאכותיות.

רוב העם דבק במסורת
תוצאותיו של סקר מבציע כי הציבור היהודי הישראלי הוא ציבור מאמין באופן בסיסי ובעל זיקה עמוקה למסורת היהודית. זאת, אף-על-פי שבשנים האחרונות יש תחושה של התרחקות גוברת מערכי היהדות, לפחות במישור הציבורי, הן העירוני והן הממשלתי.

תופעת ה'מסורתיים'
מי שלוקחים את תורת-משה המקודשת מדורי-דורות, משנה ומעוות אותה כרצונו, ומוכר את השעטנז הזה בשם 'יהדות' - זו אינה 'מסורת' אלא זיוף של היהדות. לפחות שלא ישתמשו במילון המונחים היהודי כמו 'רב', 'חופה וקידושין' וכדומה.

בלי מצוות שבין אדם לחברו אי-אפשר להיות דתי
ידועה ומפורסמת ההלכה, שיום-הכיפורים יש בו כדי לכפר על עבירות שבין אדם למקום, אך אין הוא מכפר על פגיעה שפגע אדם בחבירו. על כן כדאי להקדיש מחשבה וחשבון-נפש למצבנו בתחום זה של בין אדם לחבירו.

האמנם "מלחמת תרבות"?
התרבות האמיתית של עם-ישראל אינה נמצאת במוזיאונים ובהיכלי-שן למיניהם. היא נמצאת בכל בית-כנסת שכונתי, שבו מתכנסים יהודים בין מנחה לערבית לשיעור בתורה. אותם יהודים, שאחרי יום עבודה יושבים ולומדים דף גמרא, הלכות ב'שולחן ערוך', או מדרשי חז"ל ופרק 'תניא' - הם המשמרים את התרבות המקורית והאמיתית של העם היהודי.

למה יש אצלנו שנאת-דת
דבר לא יועיל ליהודי הדתי והחרדי. שונאיו אינם שונאים אותו בגלל מה שהוא עושה או לא עושה. הם שונאים אותו משום שבעצם קיומו הוא קורא תיגר על תנועת ההתבוללות הרוחנית. יש יהודים שרוצים לברוח מיהדותם, והוא, בעצם נוכחותו, מזכיר להם את מה שהם רוצים לשכוח כל-כך.

התעוררות דתית ועויינות דתית
שתי המגמות הללו אינן עומדות בסתירה זו לזו. זו עובדה קיימת שכל אדם בארץ יכול לחוש אותה. מצד אחד מתרבים בתי-הכנסת כפטריות אחר הגשם והם מלאים מתפללים, ומצד שני צצו בשנים האחרונות מקרים מחרידים של חילול בתי-כנסת דווקא על-ידי יהודים.

קירוב הלבבות ופירוק המתחים
הדבר שדרוש לנו היום אינו קרב, אלא קירוב-לבבות. לא עימות, אלא דו-שיח לבבי. לא פריקת מטעני המרירות וחשבונות העבר, אלא פתיחת דף חדש של אחדות יהודית אמיתית. המשותף בינינו מרובה על המפריד.

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)