חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

"והקב"ה מצילנו מידם"

כולנו נשמנו לרווחה נוכח התמונות והידיעות על התמוטטות שלטון הרשע של הצורר הבגדאדי, אך האומנם יודעים אנו להעריך את גודל הנס שיש בכך לעם ישראל?
מאמרים נוספים בנושא
סכסוך ישן-נושן
אמונה שכבשה את העולם
אמונה מול הפחדה
"והקב"ה מצילנו מידם"
לדור שלא ידע את השואה

בחג-הפסח אנחנו מודים לקב"ה על הניסים והנפלאות שעשה לאבותינו במצרים, אך באותה נשימה מזכירים גם את ההשגחה שהקב"ה משגיח עלינו בכל דור ודור: "שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו, אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו, והקב"ה מצילנו מידם".

השנה, כשנאמר קטע זה בהגדה, יקבלו הדברים משמעות אקטואלית מיוחדת ומרגשת. הנה כי-כן, לקראת חג-הפסח נפטרנו משלטון הרשע של הצורר העיראקי, שאיים עלינו איום חמור ומדאיג, וכל זאת בלי שנצטרך לנקוף אפילו אצבע קטנה. לא לשווא טוענים שונאי ישראל כי כל המלחמה בעיראק היא מזימה יהודית – הם כנראה חשים את תכליתה האלוקית של מלחמה זו, כדברי חז"ל "בניי, אל תתייראו... כל מה שעשיתי, לא עשיתי אלא בשבילכם".

מדינה יחידה בעולם

ניסים רבים הקב"ה עושה עמנו. יש הנסתרים לגמרי מעינינו, בבחינת "אין בעל-הנס מכיר בניסו", אולם גם בניסים הגלויים נדרשת התבוננות והכרה במשמעות הנס. כולנו נשמנו לרווחה נוכח התמונות והידיעות על התמוטטות שלטון הרשע של הצורר הבגדאדי, אך האומנם יודעים אנו להעריך את גודל הנס?

 אנחנו המדינה האחת והיחידה בעולם שחילקה לכל אזרחיה ערכות-מגן להתגוננות מפני נשק כימי. פעמיים בתריסר השנים האחרונות הורו לנו כוחות הביטחון להכין בכל בית חדר אטום. אלפי אנשי-ביטחון ומיליוני דולרים גויסו לצורך ההיערכות מפני הסכנה החמורה. בשבועות האחרונים נהפכו המסכות והניילונים מקור לבדיחות, אבל חשוב לזכור את האיום שכנגדו הוכנו כל האמצעים הללו.

 היערכות חסרת-תקדים זו באה נוכח סכנה שכמותה לא ריחפה על שום מדינה אחרת על-פני תבל, סכנה שבאה מכיוון אחד ועיקרי – עיראק. הצורר הזה כבר הוכיח את יכולתו לטבוח רבבות בני-אדם בנשק השמדה המוני, והוא הלהיב את חלומותיהם של שונאי ישראל במדינות ערב באיומיו להשמיד (היה-לא-תהיה) את המדינה היהודית. לשם מטרה זו עצמה חתר להשיג נשק גרעיני, ולו היה הדבר תלוי בו, זו הייתה רק שאלה של זמן ושל עיתוי לביצוע מזימתו.

והנה, הקב"ה מסובב את האירועים בדרך פלאית כל-כך, שארה"ב וכמה מבעלות-בריתה קמו להעביר את שלטון הרשע הזה מעל פני האדמה. הללו התעמתו עם מרבית מדינות העולם, היו נכונות לספוג ביקורת נוקבת והפגנות סוערות, ולא זזו מנחישותן להיכנס למלחמה קשה, בכוחות אדירים, לתוך-תוכי עיראק, כדי לחסל עד תום את משטרו של הצורר. על זה נאמר "לב מלכים ושרים ביד ה'".

כשנאמר בליל-הסדר את פרקי ההלל, ראוי שנחשוב גם על הצורך להודות ולהלל על נס כביר וגדול זה. וייתכן מאוד שגם אם נתבונן במשמעות הנס, עדיין נישאר בבחינת "אין אנו מספיקים להודות לך ה'... על אחת מאלף אלפי-אלפים וריבי-רבבות פעמים, הטובות ניסים ונפלאות שעשית עמנו".

היום שאחרי

רבים כבר עוסקים ב'יום שאחרי'. אירועי השנים האחרונות הוכיחו שהניסיון לצפות את מהלך האירועים כמוהו כהימור על מזג-האוויר בשנה הבאה. מאז התמוטטות ברית-המועצות הננו עדים לשרשרת אירועים מפתיעים ובלתי-צפויים, שמתחוללים בקצב מסחרר ומשאירים את כל המומחים והפרשנים פעורי-פה.

יש סבורים שאחרי הניצחון המפתיע בעיראק יופעל עיקר הלחץ על ישראל. מותר לפקפק בהנחה זו. דווקא המלחמה הזאת אמורה לעורר הבנה טובה יותר למאבק שלנו נגד גורמי הטרור. ובכלל, אם "כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם", למה לנו לחשוש? להפך, עלינו לצפות ל'יום שאחרי', כהמשך דברי המדרש – "הגיע זמן גאולתכם".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)