חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התוועדות עם הרבי

בשבתות, בחגים ואף בימי החול, נהג הרבי לקיים 'התוועדות'. שעות ארוכות דיבר הרבי על שלל נושאים, כשקהל אלפים מרותק לדבריו. בימות החול היו ה'התוועדויות' מועברות בשידור-חי לוויני לכל העולם.
מאמרים נוספים בנושא
מתולדות חייו
מורה הדור
כך הרבי חי
איש האשכולות
הפך קומץ חסידים למעצמה חובקת עולם
תשומת לב אישית
קשר נשמתי
הכל התעניינו בדעת הרבי
נבואותיו ותחזיותיו
הדרכותיו והשקפותיו
התוועדות עם הרבי
כשסופרים ייהלומים לא מתעייפים
שליחי הרבי מאחורי מסך הברזל
מדוע לא עלה לארץ-ישראל?
הרבי איתנו

ה"התוועדות" כחוויה רוחנית

שבת בצהרים. זה עתה נסתיימה התפילה בבית-מדרשו של הרבי. אך אלפי הנוכחים אינם פונים לבתיהם לסעוד את סעודת השבת. הם ממהרים לתפוס מקומות טובים באולם הגדול. בעוד שעה קלה תתחיל ה'התוועדות'.

'התוועדות' היא מושג מיוחד בעולמה של חסידות חב"ד. מין שילוב של דברי תורה וחסידות, הגות ומחשבה, עם הפסקות לשירה ולאמירת 'לחיים' עם הרבי. חסידי חב"ד מצפים להתוועדות בכליון-עיניים, כי היא מזמנת להם חוויה רוחנית אדירה ומרתקת.

הרבי נכנס ותופס את מקומו במרכז השולחן. הוא מקדש על היין והקהל פותח בשירה. ואז, באחת, משתררת באולם דממה מוחלטת והרבי מתחיל לדבר. הוא מדבר בנועם, בשטף, בלי שום סממנים ריטוריים. אך הקהל מרותק לדבריו, שתמיד הם מעניינים, מחדשים ומחממים את הלבבות.

'התוועדות' כזאת יכולה להימשך שלוש וארבע שעות, ובחגים גם שבע ושמונה שעות. הרבי חובק בדבריו עולם ומלואו - הסברים בפרשת השבוע, חידושים הלכתיים, מעמקים חדשים בסוגיות סבוכות בנגלה ובנסתר, התייחסות אקטואלית לשאלות שונות והצבת ידעים חדשים לפעילות שליחיו וכלל חסידיו.

מיד בצאת השבת מתיישב צוות ה'חוזרים', אלה אנשים בעלי זיכרון מושלם והבנה מעמיקה, ומעלה על הכתב את הדברים שנאמרו ב'התוועדות'. הם גם מתאמצים לציין את המקורות שעליהם ביסס הרבי את דבריו. הרשימה מוכנסת אל הרבי, והוא מגיה את הדברים, מוסיף עליהם וגם מציין מקורות נוספים.

החוברת המודפסת, ובה הדברים הערוכים והמסודרים, נדפסת באלפי עותקים ונחטפת כלחמניות טריות על-ידי המוני החסידים, ובהם אלה שלא זכו להשתתף ב'התוועדות'. בתום שנה יתברר שחוברות אלה מרכיבות ארבעה כרכים גדושים.

לצד דרך זו של גילוי תורתו והגותו של הרבי, הוא גם כתב הרבה. עד היום יצא- לאור רק חלק קטן מכתביו, ומדובר בעשרות כרכים, שמהווים אוצר בלום של דברי תורה, חסידות, הגות ומחשבה.

ספריו של הרבי נמצאים כיום בכל בית יהודי, ושום מחבר ספר בתחומי היהדות אינו יכול להתעלם מחידושיו המקוריים. צוותים של תלמידי-חכמים במכונים שונים ברחבי תבל עוסקים בריכוז חידושיו של הרבי, וכך יוצאים-לאור עשרות ספרים שמגישים את תפיסתו של הרבי בנושאים שונים ומגוונים.

גם בקנה-מידה היסטורי, לא קל למצוא בין גדולי ישראל מי שמשתווה להיקף יצירתו הרוחנית של הרבי. בצדק הגדירו אותו "מרביץ התורה הגדול ביותר בדורות האחרונים".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)