חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה ישתנה?

מה בעצם יקרה בימות המשיח? איך יתנהלו אז חיינו?
מאמרים נוספים בנושא
להבין את התקופה
מה יקרה בתקופת הגאולה?
היהודים כנושאי האור
העולם כבר בשל לגאולה
עשו כל אשר ביכולתכם
מתי מתחילה הגאולה?
מה יקרה לגויים בימות המשיח?
הכול ייגאלו
מה ישתנה?
שפע גשמי
וגר זאב עם כבש
כך יועבר הרע
לא עוד מוות
יום-הדין הגדול
תורתו של משיח

מה בעצם יקרה בימות המשיח? איך יתנהלו אז חיינו? - אלה שאלות שרבים שואלים בהתעניינות מיוחדת, כאשר הם שומעים שמשיח-צדקנו עומד לבוא. הלוא מדובר כאן בשינוי מהותי של העולם ואורחותיו, ומטבע הדברים יש באדם חשש מפני הבלתי-נודע.

המציאות של ימינו, על הטוב והרע שבה, לפחות היא ידועה ומוכרת לנו. התרגלנו אליה, למדנו להתמודד איתה, ואולי השלמנו במידה מסויימת עם רבות ממגרעותיה. ביאת המשיח היא מציאות חדשה, מציאות שעדיין איננה מוכרת לנו, שאיננו יודעים בדיוק מה יהיה אחריה. על-כן ייתכן, שאנשים חרדים מעט מפני התמורה הזאת.

יהיה רק טוב

בראש ובראשונה חשוב להדגיש, כי המשיח יביא עמו אך טוב ושמחה ואושר לכל אחד מאיתנו. השינויים שיהיו - יהיו רק לטובה, לטובתו של כל אדם. מי שרע לו היום - יהיה לו טוב; ומי שטוב לו - יהיה לו עוד יותר טוב. הגאולה תביא את הפרט והכלל לידי שלמות, וממילא - לטוב, לשמחה ולאושר.

ימות המשיח, במובנם הפשוט והבסיסי, הם המצב האידיאלי של העולם - עולם נכון, עולם מתוקן, עולם שבו שולטים הטוב והאמת. לא כמו העולם של ימינו, שבו אין האמת גלויה, הרע גובר על הטוב, והיחסים בין דברים הם משובשים. העולם שלנו הוא עולם לא-נורמלי, אלא שהוא משרה תחושה שכך היה וכך יהיה, וכביכול לא ייתכן אחרת1. אבל בהחלט ייתכן אחרת - ברגע שבו תתגלה בעולם האמת האלוקית, יתהפך העולם בן-רגע ויחזור להיות עולם נכון ומתוקן.

אפשר להמשיל את העולם של ימינו לאנשים שחיים בעולם חשוך ואפל, ובמשך השנים פיתחו שיטות ואמצעים מגוונים שמסייעים להם להתמצא בחשיכה - מקלות-הליכה, חבלים, סימנים שונים וכדומה. הללו אינם יכולים כלל להעלות בדמיונם שאפשר להסתדר בלי האבזרים הללו, שבעזרתם יכלו ללכת, לזהות אנשים, להכיר מקומות וכו'. אבל האמת היא, שברגע שייפתח להם צוהר אל האור - כהרף-עין ישליכו את כל אבזרי החושך, ויבינו שאין עוד צורך בהם. הם אף יתפלאו, איך יכלו לחיות עד עכשיו בחשיכה, חיים כה מוגבלים ומעוותים.

אף אנו כך: ברגע שתבוא הגאולה וכבוד ה' יתגלה בעולם - ייעלמו כל הלבטים והבעיות שמטרידים כיום את מנוחתנו. לא יהיו שאלות של אמונה, שכן "ונגלה כבוד ה'2". לא יהיה קושי לעסוק בתורה ולקיים מצוות, שכן אנו עצמנו נשתוקק לזה, ממש כשם שכיום אנו רעבים למזון וצמאים למים. לא יהיו מלחמות, שנאות וקנאות, מכיוון שכולנו נחוש, שהזולת הוא חלק מאיתנו, וביחד אנו מהווים יחידה אחת שלמה ומאוחדת. לא יהיה צורך להילחם ברע, כי בתנאים כאלה של העולם, לא יהיה כלל שום מקום לרע, והטוב ישלוט לבדו.

גאולה בתוך הגולה

תפיסה זו של הגאולה מבהירה לנו את פשר האמירות שאנו מוצאים בדברי חז"ל, ברמב"ם ועוד, שבימות המשיח "עולם כמנהגו נוהג"3. שכן כאמור, הגאולה איננה שינוי בסיסו של העולם ושידוד גמור של אורחותיו. ההפך הוא הנכון: הגאולה היא הכנסת סדר בעולם הקיים, העמדת הדברים במיבנה הנכון שלהם, הפניית כל הכוחות שיש בעולם לעבר הטוב והקדושה. על-כן מובן, שהגאולה באה בתוך העולם הקיים.

כ"ק אדמו"ר שליט"א מרבה להדגיש נקודה זו, בעיקר כמענה לאלה החוששים שמא הגאולה תהרוס את כל מה שבנו ויצרו בתקופת הגלות. אין שום סיבה לחשש כזה. הגאולה תביא רק שלמות בכל דבר. רמז לכך אנו יכולים לראות גם במלה 'גאולה': 'גאולה' מורכבת מ'גולה', בתוספת א'4. לומר לך, שהגאולה מתלבשת בתוך הגולה עצמה, אלא שהיא מכניסה ב'גולה' את הא' (רמז ל"אלופו של עולם", הקב"ה). כשהקב"ה מתגלה בעולם - ה'גולה' עצמה מתהפכת ונעשית 'גאולה'!

(מתוך הספר "ימות המשיח" בהוצאת "צעירי אגודת חב"ד - המרכז", מאת הרב מנחם ברוד)

____________

1)     ראוי לציין, שרבים מהשיבושים של העולם שלנו לא היו בו בעת בריאתו, אלא נוצרו רק אחרי חטא עץ-הדעת, ובימות המשיח יחזור העולם למצבו הנכון, הבראשיתי, ואף יתעלה למעלה מכך. ראה בהרחבה בספר 'עבודת הקודש' חלק ב, פרק לח.

2)     ישעיה מ,ה.

3)     ראה להלן בהרחבה בסעיף "וגר זאב עם כבש".

4)     שיחת שבת פרשת אחרי-קדושים תנש"א.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)