חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גיור - עניין של מהות ולא 'טקס'

אלה השואלים בתמימות: "איך אפשר לומר על פלוני שהוא לא יהודי, והרי הוא שירת בצה"ל?", מעידים על עצמם, שמושגי אזרחות ויהדות התבלבלו אצלם לחלוטין.
מאמרים נוספים בנושא
מה זה יהודי?
להיות "יהודי טוב" ולא רק "אדם טוב"
תפקידו של יהודי בתוך כלל האנושות
גיור - עניין של מהות ולא 'טקס'
תופעת האנטישמיות
המאבק בהתבוללות
אזרחי ישראל ויהודי התפוצות
מאיפה צומחת השנאה העצמית
היום "כולנו יהודים"; ומחר?

הפאראדוקס היהודי: גם שונא עמו הוא יהודי

 פעמים רבות, כאשר עולה על סדר-היום הציבורי סוגיה העוסקת בענייני גיור ובבדיקת הזהות היהודית, יש רושם, כי חלק גדול מהציבור אינו מבין בכלל את עצם משמעותה של הזהות היהודית ואת מהות המאבק שההלכה מנהלת על כך. אבסורד הוא, שדווקא במדינת היהודים מיטשטשים יסודות מרכזיים שהיו ברורים לחלוטין באלפי שנות גלות, סבל ונדודים.

אלה האומרים על גוי כלשהו: "הוא יותר יהודי מפלוני או אלמוני", מוכיחים בכך, שאין להם שום מושג מהו יהודי. אלה השואלים בתמימות: "איך אפשר לומר על פלוני שהוא לא יהודי, והרי הוא שירת בצה"ל?", מעידים על עצמם, שמושגי אזרחות ויהדות התבלבלו אצלם לחלוטין. אלה המנסים לקבוע את יהדותו של אדם על-פי הצהרות והתנהגויות, מגלים בכך, כי המהות הפנימית של יהודי היא מהם והלאה.

עניין ביולוגי

האמת היא, שלא קל להגדיר את המהות היהודית. בן לאם יהודייה שמתכחש לגמרי לעמו ולדתו - הוא יהודי, ואילו בן לאם נכרייה שמקיים את כל תרי"ג המצוות באהבה, ורק לא עבר גיור - הוא גוי. יהודי שונא עמו וארצו, שמצטרף לאש"ף ותומך בהרג יהודים לא-עלינו - הוא יהודי; יהודי רע, יהודי מעורר סלידה, אבל יהודי. ולעומתו, גוי אוהב ישראל, שמתגייס לצה"ל ומוסר את נפשו למען בטחונם של יהודים - הוא גוי; גוי טוב, גוי מחסידי אומות-העולם, אבל גוי!

זהות יהודית איננה תווית מפלגתית שזוכים בה על-ידי הצטרפות למפלגה והזדהות עם מטרותיה. זהות יהודית היא עניין פנימי-מהותי, שאי-אפשר להיפרד ממנו ושאינו נרכש על- ידי הצהרות והתנהגויות. מי שבמהותו הוא יהודי - יישאר יהודי גם אם יפעל נגד עמו ואמונתו, ומי שבמהותו איננו יהודי - לא ייעשה ליהודי על-ידי תמיכה בעם היהודי ועל- ידי הצהרות הזדהות עמו.

על עם-ישראל נאמר: "בנים אתם לה' אלוקיכם". היחסים בין אב לבנו מלמדים אפוא על המהות היהודית. בן אינו מי שאוהב את אביו, מכבד את אביו וחושב באותה צורה כאביו. ודאי שרצוי מאוד שהבן יאהב את אביו, יכבדו ויילך בדרכיו, אבל לא זו ההגדרה של בן. בן הוא צאצא ביולוגי של האב. נקודה. מי שנולד מהאב - הוא בנו. כל השאר נוגע לשאלה, איזה סוג בן הוא, בן טוב או בן רע, אבל עצם עובדת היותו בן נקבעת על-ידי הביולוגיה.

אף כאן יש אבסורד מסויים: בן שונא אביו - הוא בן, ואילו ילד זר שאוהב אותך מאוד, לעולם לא יהיה בנך. הוא יוכל להיות חבר, ידיד, כמו בן, אבל לא בן. ההגדרה מיהו בן מקבלת תשובה ביולוגית בלבד ולא תשובה חברתית או רעיונית. אלה חוקי המציאות.

הקב"ה קובע

אף הזהות היהודית מוכתבת על-פי עיקרון זה. מי שהוא בן לאם יהודייה - יהיו מעשיו אשר יהיו - הוא יהודי; הוא בנו של הקב"ה. ואילו גוי אוהב ה', אוהב ישראל, מוכתר בכל המעלות - הוא גוי, לא בן. הוא חסיד אומות-העולם ויקבל את מלוא שכרו על כך, אבל אין זה הופך אותו לחלק מעם-ישראל.

אלא שבהשוואה לבן ואב יש כאן חריגה אחת: בן של מישהו אחר לעולם לא יוכל להיות בנך, אבל יש דרך שבה יוכל גוי להיות יהודי. הקב"ה, שבחר בעמו ועשה אותנו בניו, קבע בתורתו, שמי שיעבור גיור כהלכה, ישתנה במהותו הפנימית ויהיה יהודי. יש בגיור כוח אלוקי לשנות את מהותו של אדם מגוי ליהודי. אבל רק גיור אמיתי יכול לחולל מהפך זה ולא שום תהליך אחר, כי מדובר במהפך שרק הקב"ה יכול לעשותו.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)