חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:20 זריחה: 6:09 י"ח באב התשע"ט, 19/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

למה שמחים בשמחת בית-השואבה?

מה ייחודה של מצוות ניסוך המים בחג הסוכות שמביאה עמה שמחה יוצאת דופן; הרי בבית-המקדש היו מנסכים גם יין על המזבח וגם פעולה זו נשעתה בשמחה ובשירה?
שיחות נוספות לחג הסוכות
אחדות ישראל - המשותף לסוכות והימים הנוראים
מימים נוראים לימי שמחה
כשה'יבול' מוכן - יש שמחה
השמחה הפנימית של "חג האסיף"
האם ניתן לשמוח על פי ציווי?
למה מתנענעים בלימוד?
מעלתו של הלולב
שלוש סוכות ומשמעותן
כוחה של הסוכה
חיבוק של הקב"ה
בין סוכה שאולה ללולב שאול
אושפיזין - אורחים - בסוכה
מדוע האושפיזין באים דוקא בסוכות?
למה שמחים בשמחת בית-השואבה?
גבורתם של צעירים

בחג-הסוכות יש ציווי מיוחד לשמוח, והחג נקרא בתפילותינו "זמן שמחתנו". עם זאת, יש בחג הזה מצוות שמביאות עמן שמחה נוספת, כמו שמחת בית-השואבה, הקדושה במצוות ניסוך המים בבית-המקדש. שאיבה זו נעשתה בשמחה גדולה - "ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה".

שמחת בית-השואבה עולה על כל השמחות האחרות, עד שאמרו חז"ל: "מי שלא ראה שמחת בית- השואבה, לא ראה שמחה מימיו". מה ייחודה של מצוות ניסוך המים, שהיא מביאה עמה שמחה גדולה כל-כך?

יין: שמחה מוגבלת

בבית-המקדש היו מנסכים גם יין על המזבח. גם ניסוך היין היה נעשה בשמחה ובשירה, וכפי שאמרו חז"ל: "אין אומרים שירה אלא על היין". אבל השמחה של ניסוך המים עלתה עליה לאין שיעור. והדבר תמוה, שכן יין טבעו להביא שמחה, ואילו המים אין להם תכונה משמחת כלשהי.

דווקא בנקודה זו טמונה התשובה. ניסוך היין, שטבעו לשמח, מביא עמו שמחה הקשורה בטבעו ובתכונותיו של האדם. אולם זו שמחה מוגבלת מעצם מהותה, שכן היא תלויה במידת השמחה שהיין יכול להביא. אולם ניסוך המים מבטא שמחה אלוקית, שאינה תלויה בטבע האדם, ולכן זו שמחה בלתי-מוגבלת.

מים: שמחה אין-סופית

בשתי המצוות הללו קשורה השמחה בקדושתה של המצווה. אולם בניסוך היין שזורה שמחת המצווה עם תכונת השמחה שביין. בכך נעשית השמחה מוגבלת, שכן תכונתו של יין להביא שמחה יש לה גבול ומידה.

לעומת זאת, השמחה בניסוך המים אינה מעורבת עם טבע העולם. אדרבה, מצד טבע העולם אין במים שום תכונה של שמחה. השמחה נובעת מהצד האלוקי שבמצווה - מהעובדה שהקב"ה ציווה לנסך מים על המזבח. היהודי שמח מעצם הזכות שניתנה לו למלא את רצון ה'. לכן לשמחה זו אין מידה ושיעור.

יין ומים בימינו

גם בימינו קיימת העבודה הרוחנית של ניסוך היין וניסוך המים. ניסוך היין פירושו - ניתנה לושמחה של מצווה שנובעת מהכרתו השכלית של האדם. כשיהודי מתבונן בגודל הזכות  לקיים את רצון ה' ולדבוק בו - הוא מתמלא שמחה. אולם הואיל והשמחה נובעת מהכרה שכלית, המוגבלת מעצם מהותה, גם השמחה מוגבלת.

ניסוך המים פירושו - שמחה בקיום המצוות שלמעלה מהכרה שכלית. כשיהודי מוסר את עצמו לקב"ה, הרי כשהוא שומע שהקב"ה מצווהו לעשות מצווה, אין הוא נזקק להבנה ולהתבוננות שכלית, אלא הוא מתמלא שמחה עצומה הפורצת ממעמקי הנשמה. זו שמחה בלתי-מוגבלת, שמחת בית-השואבה, שמי שלא ראה אותה "לא ראה שמחה מימיו".

(מתוך 'שלחן שבת', 'שיחת השבוע' 508, מאת הרבי מליובאוויטש, מעובד עפ"י לקוטי שיחות כרך כד, עמ' 246)


 
     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)