חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מעמד הר-סיני כאירוע היסטורי מוכח

למעמד-הר-סיני אין מקבילות בשום אומה ולשון. כל הדתות מבוססות על 'נביא' ש"ראה", "שמע" או "חלם". היהדות היא האחת והיחידה שבפיה תיאור מפורט על התגלות אלוקית שאירעה לעיני כל עם ישראל.
מאמרים נוספים בנושא
מעמד הר-סיני כאירוע היסטורי מוכח
הקב"ה אינו צריך לעמוד למבחן שוב ושוב
התורה כאמת מוחלטת
התורה כבסיס כל הדתות
התורה כהוראות שימוש של ה'יצרן'
התורה אינה סופרמרקט של השקפות
לשם מה יש צורך בתורה שבעל-פה?
כדי להיות "עם הספר" צריך ללמוד
השכלה בסיסית של יהודי
על הפופולריות של תורת הנסתר

לפני 3300 שנים אירע הדבר...

בראש חודש סיוון, לפני כשלושת-אלפים ושלוש מאות שנה, עמדנו כולנו למרגלות הר-סיני. אולי זו הפעם האחת והיחידה בהיסטוריה שהיינו מאוחדים באמת ובתמים, כפי שדורשים חז"ל את הכתוב "ויחן שם ישראל נגד ההר" - "כאיש אחד בלב אחד". נוצרה אז אחדות מופלאה בעם ישראל, כאשר הכול עומדים מוכנים לקבלת התורה.

למעמד-הר-סיני אין מקבילות בשום אומה ולשון. כל הדתות והאמונות מבוססות על 'נביאים' שראו דברים או שמעו קולות או חלמו חלומות וכיוצא-בזה. היהדות היא האחת והיחידה שבפיה תיאור מפורט על התגלות אלוקית שאירעה לעיני כל עם ישראל, ומכאן כוחה המיוחד של דת-ישראל.

כדאי פשוט לפתוח את התנ"ך ולקרוא את תיאורה של התורה על מעמד הר-סיני. הקב"ה הסביר למשה-רבינו מדוע הוא רואה צורך לתת את התורה דוקא במעמד אדיר ופומבי שכזה ולא בדרך אחרת: "הנה אנכי בא אליך בעב-הענן, בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם ". כי אכן, דוקא הודות למעמד-הר-סיני יש לדת-ישראל את עוצמתה ותוקפה.

אירוע היסטורי

התורה עצמה מודעת לאפשרות שאדם בעל כאריזמה ויכולת-השפעה על אנשים יבוא ויציג את עצמו כ'נביא' ויוליך אחריו את הציבור. היא עצמה מזהירה מפני אפשרות כזאת. משום כך לא רצה הקב"ה לבסס את התורה רק על נבואת משה-רבינו, אלא נתגלה בכבודו ובעצמו אל כל אחד ואחת מבני-ישראל (שמנו מליונים אחדים!) ובמעמד נשגב ואדיר השמיע את דברותיו לעיניהם ובאוזניהם (וחז"ל אומרים, שגם נשמותיהם של בני הדורות הבאים נכחו במעמד הר- סיני).

מעמד הר-סיני קיבל אפוא אופי של אירוע היסטורי, אשר לו היו שותפים מליוני בני-אדם. הוא אינו תלוי באמונה באיש פלוני או אלמוני, אלא בעדות היסטורית מפורטת לפרטי-פרטים המועברת מאב לבנו לאורך הדורות. דבר כזה אין שום אפשרות לפברק ולהמציא, במיוחד אם מביאים בחשבון את העובדה, שמעמד הר-סיני אינו סתם אירוע וסיפור יפה, אלא יש לו היבטים מחייבים המקיפים את כל חיי האדם. איש לא היה מאמין בו אילו לא התרחש. כל זה עושה אותו בלתי-ניתן לערעור.

כתוצאה מתוקף זה שבמעמד הר-סיני יכולה התורה לתת לנו כלל: שאם יבוא ביום מן הימים נביא או חולם-חלום ויחולל אותות ומופתים מופלאים ביותר, ויציג את עצמו כמי שהקב"ה דיבר עמו, אלא שהוא יאמר דבר הסותר במשהו את התורה שניתנה לנו בהר-סיני - יכולים אנו להיות בטוחים ששקר הוא דובר. כי התורה הזאת שניתנה לעיני כולנו היא-היא דבר-ה' שלא ישתנה ולא יומר לעולם.

השליחות מסתיימת

במעמד זה הפכנו לעם מיוחד במינו, ל'עם-סגולה'. הוטל עלינו התפקיד להיות 'אור- לגויים' ולהפיץ את דבר-ה' בכל העולם כולו. הנדודים הרבים של עם ישראל בכל ארצות-תבל לא היו רק עינוי וטורח. באמצעות נדודים אלה הגשים העם היהודי את השליחות האלוקית שהוטלה עליו, והביא את אור הקדושה לכל העולם כולו.

עכשיו אנו עומדים לקראת סגירת המעגל. השליחות שהוטלה עלינו עומדת להסתיים בכל רגע ורגע. אנו עומדים לקראת השלב החדש שייפתח בביאת משיח-צדקנו שיביא את הגאולה השלימה. עלינו רק להתאחד - כמו לקראת מעמד הר-סיני - ולהכין את עצמנו ליום הגדול שיבוא במהרה בימינו.


 
תגובות
1.
מעמד "הר-סיני"
מקסים דדון-14/02/06 20:18

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)